SDR får gehör för sin kritik – Teckenspråkstolk på livesänd presskonferens

För några dagar sedan publicerade Sveriges Dövas Riksförbund, SDR, ett öppet brev till Folkhälsomyndigheten, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB), 1177 Vårdguiden, Sveriges Television (SVT) och regeringen. I det brevet riktades skarp kritik åt att döva går miste om viktig samhällsinformation eftersom myndigheter och medier inte tillgängliggör sina nyheter genom att använda teckenspråkstolkar.

I brevet beskrivs hur de länge fört dialog och försökt påverka myndigheter och andra aktörer till att göra information tillgängligt för döva. Utan att lyckas. Men nu syns en ljusning!

Socialminister Lena Hallengren skrev en kommentar på SDR:s sida på Facebook. Där skrev hon följande:

Viktig fråga! Svarade på en del kommentarer om det igår och kan bara hålla med om att vi förstås måste ta med oss det här! Jag vet faktiskt inte varför detta är praxis idag.

Vi har alltså en minister som själv ger sig in i diskussionen, på ”bortaplan”. Helt klart en sympatisk åtgärd, tycker jag. Men visst – snacka går ju! Positiva ord är en sak, handling är en annan.

Då blir det desto trevligare när hennes direktsända presskonferens under gårdagen (tors den 5 mars) dyker upp en teckenspråkstolk och ställer sig bredvid socialministern på scenen!

Det är en viktig handling rent symboliskt. Exakt vid vilket ögonblick det beslutet fattades, att en tolk skulle stå med på scenen och göra sitt viktiga jobb, vet jag naturligtvis inte. Men det är tydligt att SDR:s viktiga arbete faktiskt gett utdelning!

Även SVT Nyhetstecken teckenspråkstolkade en sändning igår, vilket gör att det blev mycket tillgänglig information på en dag.

I ett Facebookinlägg berättar SDR om utvecklingen som faktiskt ser ut att kunna gå framåt.

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, kontaktade också oss snabbt och ville träffa oss för att få veta mer hur de kunde tillgängliggöra deras information till döva medborgare.

Så – när allt kommer omkring så kan det kanske finnas en ljusning och en förhoppning om att frågan om tillgänglighet kan tas på större allvar, och att alla medborgare kan ta del av viktig information – oavsett hörselstatus.

Lämna ett svar